بلیط ارزان خارجی به اروپا

بهترین بلیط های چارتر و سیستمی برای پرواز های خارجی

بلیط ارزان خارجی به اروپا

بهترین بلیط های چارتر و سیستمی برای پرواز های خارجی

کلاس‌های پروازی در هواپیما

کلاس اکونومی (Economy) یا اقتصادی، ارزان‌ترین شیوه‌ی سفر با هواپیما، قطار و برخی کشتی‌ها است.

امکاناتی که برای مسافران این نوع پرواز در نظر گرفته می‌شود، معمولاً از تعداد محدودی روزنامه، مجله‌ی تبلیغاتی و کارت راهنمای پرواز بیشتر نیست. بعضی خطوط هوایی ارزان مثل ایزی‌جت و رایان‌ایر حتی پذیرایی چندانی هم در پروازهای کم‌تر از دو ساعت برای مسافران اکونومی انجام نمی‌دهند و گاهی مسافران باید بابت غذا و نوشیدنی پول پرداخت کنند.

در بعضی هواپیماها برای صندلی‌های کلاس اکونومی، مانیتور و هدفون هم تعبیه شده که مسافران در تغییر برنامه‌‌های آن حق انتخاب زیادی ندارند؛ اما در بیشتر هواپیماها، برای تمام مسافران بخش اکونومی یک مانیتور بزرگ وجود دارد که برنامه‌ی مشخصی پخش می‌کند. تفریح برای مسافران در کلاس اکونومی، به خط پروازی و البته مدل هواپیما بستگی دارد.

کلاسی اکونومی در یک پرواز بیشتر صندلی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.  

 کلاس تجاری

کلاس تجاری (Business class) برای مسافران خود، امکاناتی بهتر و بالاتر از کلاس اکونومی فراهم می‌کند. برای شروع، مقدار بار مجاز مسافران کلاس بیزینس معمولاً بالا‌تر از مسافران کلاس اکونومی است. در فرودگاه نیز، سالن استراحت جداگانه‌ای برای مسافران این کلاس در نظر گرفته می‌شود و ترانسفر آن‌ها از ساختمان فرودگاه تا پای پله‌های هواپیما هم جداگانه صورت می‌‌گیرد. به طور معمول، صندلی‌های کلاس تجاری در جلوی کلاس اکونومی و با فاصله‌ی بیشتری از هم قرار دارند. پذیرایی در این کلاس هوایی، عموماً با غذای گرم بوده و امکانات رفاهی دیگری مثل حوله‌ی گرم، مانیتور و هدفون برای تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی و... هم برای مسافران فراهم است.

در بعضی پروازها، کلاس لوکس فرست‌کلاس حذف شده و کلاس بیزینس، باکیفیت‌ترین کلاس سفر در آن پرواز به شمار می‌رود.

 فرست‌کلاس

لوکس‌ترین راه سفر، پرواز در فرست‌کلاس (First Class) است. تعداد صندلی‌های فرست‌کلاس بسیار محدود است و حداکثر بیست صندلی در یک هواپیما به این کلاس اختصاص دارد. فضای اختصاص داده شده به صندلی‌های این بخش بسیار زیاد است و حریم شخصی مسافران در آن به خوبی رعایت شده است. صندلی‌ها، بزرگ و راحت و جادارند و هر کدام، تلویزیون و وسایل تفریحی الکترونیکی مجزای خودشان دارند. سرویس بهداشتی جداگانه، مهماندارهای باتجربه‌تر، پذیرایی لوکس و گرم هم برای مسافران فرست‌کلاس فراهم است.

علاوه بر این‌ها، سوار شدن مسافران فرست‌‌کلاس به هواپیما هم متفاوت است. چک‌این جداگانه و بدون معطلی، سالن استراحت مجزا و ترانسفر اختصاصی تا هواپیما، از دیگر تسهیلاتی است که در اختیار ساکنان لوکس‌ترین بخش هواپیما قرار می‌گیرد.

 نکته هایی برای سفر هوایی فوق العاده

۱- بلیط خود را از جایی تهیه کنید که بدون حرف پیش، آن را پس بگیرد و مبلغ آن را پس از کسر جریمه بلافاصله به شما برگرداند. بدیهی است که بهترین انتخاب، خرید آنلاین بلیط است، نه خرید از آژانسی که ساعت ۵ عصر تعطیل می‌شود و تا ۹ صبح فردا (تازه اگر جمعه و تعطیل نباشد) باز نخواهد بود. دقت کنید که سایت آنلاین فروش بلیط، استرداد آنلاین هم داشته باشد تا مجبور نشوید برای پس گرفتن پول‌تان یک مسافرت دیگر انجام بدهید!

۲- وقتی دنبال بلیط می‌گردید، در سامانه‌ای جستجو و خرید کنید که تمام پروازها - هم سیستمی و هم چارتری - و تمامی خطوط هوایی را در خود داشته باشد. وگرنه ممکن است در حالی که از خرید بلیط درمانده و ناامید شده‌اید، پروازهایی به مقصد مورد نظر شما در حال فروش بلیط و پر کردن مسافر باشند، بدون این که روح‌تان هم از وجودشان خبر داشته باشد!

۳- با توجه به این که زیاد سفر می‌کنید، حتما بلیط چارتری گزینه‌ی جذاب و مهمی برای شماست. حواس‌تان باشد که بلیط چارتر خریداری‌شده، حتما از سوی فروشنده‌ی شما تضمین شده باشد.

۴- چند ساعت پیش از پرواز، یک بار به اطلاعات فرودگاه زنگ بزنید یا اگر سایت مطمئن و به‌روز دارد آن را چک کنید تا از اوضاع پرواز باخبر باشید. ببینید وضعیت هوای مبدا و مقصد چه جوری است؟ آیا پرواز تاخیر قابل ملاحظه‌ای دارد؟ آیا پروازهای دیگر بدون مشکل و سر وقت انجام شده‌اند؟

۵ - در هواپیما انتخاب‌های غذا چندان متنوع نیست، پس باید خودتان به فکر قند و فشارتان باشید. اگر پروازتان طولانی است یا چند پرواز پشت سر هم دارید، پیش از پرواز غذاهای دارای کربوهیدرات بخورید یا همراه خود ببرید؛ مثل ماکارونی، گاتای خرما یا گردو، نان‌های غنی‌شده یا تست پنیر و ژامبون. مثل لقمه‌های زنگ تفریح زمان مدرسه. خجالت هم ندارد!

۶- اگر زود به زود گرسنه می‌شوید، همراه داشتن بادام، بیسکوییت و کره بادام زمینی یا نوتلا، پنیر، ماست میوه‌ای و دیگر مواد پروتئینی راه حل خوبی است. کار سختی هم نیست چون در همه فرودگاه‌ها به راحتی پیدا می‌شود.

۷- هم خوردن غذا و هم فرایند هضم آن در زمان پرواز سخت‌تر است. پس شاید بهتر باشد که پیش از بلند شدن هواپیما اسنک خود را بخورید. این طوری احتمال کثیف و لکه شدن لباس‌تان هم کمتر می‌شود.

۸- سفر هوایی به طور شگفت‌انگیزی آب بدن را کم می‌کند. بهتر است آب معدنی همراه داشته باشید و حتی اگر تشنه نیستید هم آب بنوشید. بهتر است آب را پس از آخرین بازرسی بدنی و در سالن ترانزیت تهیه کنید، چون در اکثر فرودگاه‌ها هنگام عبور از آخرین گیت بازرسی، اجازه همراه داشتن مایعات را نخواهید داشت.

۹- بی‌خیال قهوه شوید. نوشیدن قهوه پیش از پرواز یا در حین آن، شما را هم تشنه‌تر می‌کند، هم آستانه تحریک‌تان را بالا می‌برد و باعث کج‌خلقی و کلافگی‌تان می‌شود.

۱۰- بهترین نوشیدنی در پرواز چای سبز است؛ مخصوصا اگر بدون کافئین باشد. کافی است یک بسته چای سبز کیسه‌ای بخرید و برای هر پرواز، یکی دو تا از آن‌ها را همراه ببرید. آب جوش را مهماندار برای‌تان می‌آورد.

۱۱- از نوشیدنی‌های الکلی جدا پرهیز کنید. علاوه بر ممنوعیت شرعی، الکل آب بدن شما را بسیار کاهش می‌دهد و با توجه به تکان‌های هواپیما، سرگیجه و حالت تهوع به همراه می‌آورد. همچنین الکل جت‌لگ (به هم ریختگی ساعت خواب) را تشدید می‌کند.

۱۲- زیاد لباس نپوشید. پیش از پرواز کت و شلوار رسمی خود را در کاور بگذارید و در هواپیما تی‌شرت بپوشید. لازم نیست از همکاران یا مدیرانی که همسفر شما هستند خجالت بکشید؛ خیال‌تان راحت که حرفه‌ای‌ها دقیقا همین جوری لباس می‌پوشند!

 ۱۳- همراه داشتن شال‌گردن نه فقط شما را خوش‌تیپ‌تر می‌کند، بلکه می‌توانید از آن به عنوان ملافه یا بالش کوچکی برای پشت گردن یا کمر خود استفاده کنید. خانم‌ها در این زمینه خوش‌شانس‌تر اند، چون کافی است یک شال اضافه همراه داشته باشند.

۱۴- یک بالش پشت‌گردنی استاندارد همراه خود ببرید؛ ترجیحا از آن‌هایی که بادی هستند. هم احتمال گردن‌درد شما را کاهش می‌دهد، هم خواب‌تان را راحت‌تر می‌کند و جای زیادی هم از چمدان شما نمی‌گیرد.

۱۵- گذاشتن یک بالش یا پتو یا ژاکت لوله‌شده پشت کمر، ستون فقرات شما را در وضعیت بهتری قرار می‌دهد و جلوی کمردرد شما را در حین پرواز می‌گیرد.

۱۶- هدفون! این یکی را حتما باید امتحان کنید، مخصوصا مدل‌هایی که نویزگیر دارند و صدای محیط را کم می‌کنند. موضوع فقط گوش دادن موسیقی یا آرام خوابیدن نیست. موتور هواپیما صدای دائمی تولید می‌کند که پس از مدتی برای گوش شما عادی می‌شود و احساسش نمی‌کنید، اما مغز شما را به شدت خسته می‌کند.

۱۷- گذاشتن چشم‌بند کمک بزرگی برای به آرامش رسیدن است؛ چه بخواهید بخوابید، چه نه. البته قیافه‌ی جالبی ندارد، ولی چه باک؛ شما که خودتان را نمی‌بینید!

۱۸- همان‌طور که نشسته‌اید نرمش کنید: شانه‌ها را چند بار به جلو و عقب بچرخانید، دست‌ها را تا بالای سر و پایین پا بکشید، انگشت‌های پا را داخل کفش حرکت دهید و یکی دو بار هم از سر جای خود بلند شوید و بنشینید. بگذارید خون در بدن‌تان بیشتر بچرخد.

۱۹- اگر با گوشی یا لپ‌تاپ زیاد سر و کار دارید، همراه داشتن یک پاوربانک ضرری ندارد. مخصوصا که در فرودگاه هم به سختی می‌توانید پریز خالی برای شارژ پیدا کنید.

۲۰- صندلی خود را برای سمت پنجره و نزدیک به بال هواپیما بگیرید. درست است که قسمتی از منظره بیرون را از دست می‌دهید، اما در عوض مسافران دیگر، برای رفتن به دستشویی شما را از خواب نمی‌پرانند. همچنین تجربه‌ی مسافران می‌گوید قسمت بال حس معلق بودن کمتری نسبت به نوک یا انتهای هواپیما دارد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.